Dieta czy zdrowe odżywianie ?

Dieta, Dieta, Dieta a może zdrowe odżywianie plus regularne ćwiczenia. Co tu wybrać ?. Idealnie byłaby opcja druga ale przy dzisiejszym tempie życia, żywności nafaszerowanej chemią, braku czasu trudno zdrowo się odżywiać i mieć czas na fitness. Aby jeść zdrowe produkty należałby by mieć zaufanego dostawcę, który nie używa chemii do uprawy czy hodowli. Na pewno łatwiej jest o takie produkty na wsi w mieście już gorzej. Co do diet to mamy ich mnóstwo na rynku. Niezależnie jaką stosujemy powinna ona być zdrowa i bezpieczna dla naszego organizmu. Proces spadku masy ciała powinien być rozciągnięty w czasie aby nie był to szok dla naszego organizmu. Szybki spadek wagi często skutkuje szybkim wzrostem i efektem jo-jo a nie o to chodzi w diecie. Dieta to styl życia a czas jaki stosujemy dietę powinien zmienić nasze złe przyzwyczajenie żywieniowe i tryb życia. Proces odchudzania powinien składać się z trzech etapów. Pierwszy etap to oczyszczanie naszego organizmu i spadek wagi ciała, który zależnie od tego ile mamy do zrzucenia zbędnych kilogramów wagi trwa odpowiedni czas. Drugi etap zaczyna się gdy osiągniemy naszą wymarzoną wagę. Jest to okres stabilizacji wagi, który powinien potrwać tyle co samo odchudzanie. Trzeci etap, który może okazać się najtrudniejszy to zmiana sposobu żywienia aby nie powrócić do wagi jaką mieliśmy przed stosowaniem diety. Nasza waga spadła co przełożyło się na nasze lepsze samopoczucie i więcej energii. Taki stan naszego ciała i ducha powinien nas zdopingować aby kontrolować naszą wagę. Żyjemy w takich czasach że łatwiej nam czasami mówić o zdrowiu niż naprawdę zdrowo żyć. Potrzebujemy zbilansowanej i zróżnicowanej diety, by dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Poniżej podstawowe zasady zdrowego odżywiania się:

  • Odpowiednia ilość makroskładników odżywczych - dających energię węglowodanów, błonnika, chudego białka i tłuszczów nienasyconych.
  • Zbilansowane ilości makroskładników: witamin, składników mineralnych i pierwiastków śladowych.
  • Spożywanie małej ilości cukru
  • Niskie spożycie sodu
  • Duże ilości różnokolorowych, świeżych warzyw i owoców stanowiących źródło ważnych składników odżywczych: co najmniej pięć porcji dziennie to dobry początek, ale postaraj się dojść do siedmiu porcji.
  • Odpowiednie nawodnienie organizmu: przynajmniej 2 litry wody dziennie, by zapobiec odwodnieniu.

Inne zdrowe nawyki:

  • Zmniejszenie spożycia alkoholu.
  • Ograniczenie ilości soli.
  • Unikanie papierosów.

Wybór odpowiednich produktów żywnościowych jest ważny, ale równie istotne dla zdrowia jest to, kiedy spożywasz posiłki.

  • Zacznij dzień od zdrowego, pożywnego śniadania i wypicia dużej ilości płynów. Zapewni ci to energię na dobry początek dnia i uruchomi metabolizm.
  • Posiłki rozsądnej wielkości i zdrowe przekąski w ciągu dnia mogą pomóc w uregulowaniu poziomu energii i uniknięciu gwałtownych skoków i spadków, co może powodować po chęć po sięgnięcie po niezdrowe produkty o niskiej wartości odżywczej.
  • Lekka odpowiednio skomponowana kolacja, spożywana wcześnie wieczorem.

Gdy już wyrobisz w sobie nawyk dobrego odżywiania się, picia dużej ilości wody, regularnego wykonywania ćwiczeń i zapewnienia sobie odpowiedniej ilości odpoczynku okryjesz w sobie większą energię plus dodatkowe korzyści w postaci lepszego wyglądu i lepszego samopoczucia.